با عضویت در سایت تخفیف 500 هزار تومنی دریافت کن!
پس از عضویت کد تخفیف براتون ارسال میشه!
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
فرصت به پایان رسید

آیا دامنه بر سئو تاثیرگذار است؟

آیا نام دامنه و پسوند آن بر سئو سایت شما تاثیرگذار است؟ چقدر انتخاب دامنه مهم است؟ آیا پسوند دامنه .com بهترین پسوند برای سئو محسوب می شود؟ این سوالاتی است که در ادامه پاسخ آنها را دریافت خواهید کرد.

انواع دامنه

نام‌های دامنه، آدرس‌های اینترنتی منحصربه‌فرد وب‌سایت‌ها و قابل خواندن توسط انسان هستند. دامنه ها از سه بخش تشکیل شده اند: دامنه سطح بالا (که گاهی اوقات پسوند دامنه نامیده می شود)، نام دامنه (یا آدرس IP)، و زیر دامنه اختیاری.

بخش های دامنه

ترکیبی از نام دامنه و دامنه سطح بالا به عنوان “دامنه اصلی” شناخته می شود. “http://” بخشی از URL یک صفحه است اما جز نام دامنه آن نیست و به عنوان “پروتکل” شناخته می شود.

بیایید به هر یک از این عناصر نگاهی دقیق تر بیندازیم:

دامنه سطح بالا

دامنه سطح بالا (TLD) اصطلاح رسمی پسوندی است که در انتهای نام دامنه ظاهر می شود. چند نمونه از دامنه های سطح بالا عبارتند از:

  • .com
  • .net
  • .org
  • .edu

در حالی که احتمالاً همه ما با TLD های بالا آشنا هستیم اما بیش از  1000 عدد TLD وجود دارد که مدیران وب سایت ها می توانند از بین آنها انتخاب کنند. این TLD ها شامل مواردی مانند .book، .clothing، .dog، و .lifeinsurance ، و همچنین TLD های مرتبط با کشورها یا مناطق خاصی مانند .uk (بریتانیا) یا .dk (دانمارک) می شود. TLD های خاص کشورها (و گاهی اوقات مناطق) به عنوان دامنه های سطح بالای کد کشور یا ccTLD شناخته می شوند.

نام دامنه

نام دامنه دومین بخش از سلسله مراتب دامنه (بعد از دامنه سطح بالا) است. نام دامنه یک TLD خاص (که دامنه ریشه نامیده می شود و در ادامه مورد بحث قرار می گیرد) از ثبت کننده ها (registrars) خریداری می شود و نشان دهنده مکان خاص و منحصر به فرد یک وب سایت است. در مثال‌های زیر، نام دامنه پررنگ است:

  • www.example.com
  • https://wordpressisho.ir
  • www.google.com

موتورهای جستجو از کلمات کلیدی موجود در نام دامنه به عنوان یک فاکتور رتبه بندی استفاده می کنند (که وجود دامنه هایی مانند “where-to-buy-the-the-donuts-in-Seattle.com” را توجیه می کند)، اما زمانی که به بهینه سازی دامنه اصلی خود برای موتورهای جستجو فکر می کنید، سخت نگیرید: یکی از عملکردهای خاص الگوریتم گوگل، مبارزه با دامنه‌هایی می باشد که پر از کلمات کلیدی است.

دامنه اصلی

در حالی که اصطلاح “دامنه اصلی” در ابتدا برای DNS (domain-name servers) ایجاد شد اما معمولاً به ترکیب یک نام دامنه منحصر به فرد و یک دامنه سطح بالا (پسوند ها) برای تشکیل یک “آدرس وب سایت” کامل اشاره دارد. دامنه اصلی وب سایت شما، اولین صفحه در سلسله مراتب سایت شما است (احتمالاً صفحه اصلی شما). صفحات یا زیر دامنه‌های مجزا را می‌توان به وسیله دامنه اصلی ایجاد کرد، اما از نظر فنی، هر URL باید شامل همان دامنه اصلی باشد تا بخشی از وب‌سایت شما محسوب شود.

نمونه هایی از دامنه های اصلی عبارتند از:

  • wordpressisho.ir
  • google.com
  • yahoo.com

همه صفحات در یک وب سایت واحد، دارای دامنه اصلی یکسانی هستند (که در ادامه به آن پرداخته می شود) و هیچ یک از دو وب سایت مختلف نمی توانند دامنه اصلی یکسانی داشته باشند.

از آنجایی که دامنه‌های اصلی به جای صفحات خاص، کل یک وب‌ سایت‌ را نمایش می‌دهند، شمارش لینک دامنه‌های اصلی به جای لینک URL ها (صفحات) می‌تواند روش دقیق‌تری برای قضاوت در مورد بازدید های ورودی وب سایت شما باشد (به طور کلی، دریافت لینک بیشتر از دامنه‌های اصلی بهتر است) . به عنوان مثال، با بررسی 500 وب سایت برتر در سراسر وب، می توانید مشاهده کنید که تعداد دامنه های اصلی لینک دهنده و سایر معیارهای مهم دریافت لینک، چه تأثیری بر رتبه بندی و محبوبیت یک وب سایت دارد. ابزارهای بک لینک مانند Link Explorer می توانند به شما کمک کنند تا تعداد کل و هویت دامنه های اصلی که به وب سایت شما لینک داده اند را کشف کنید.

زیر دامنه

زیر دامنه ها سومین سطح سلسله مراتب دامنه و بخشی از یک دامنه سطح بالای بزرگتر هستند. قبل از دامنه اصلی اضافه و با نقطه از نام دامنه جدا می شوند.

به عنوان مثال، “blog.example.com” و “english.example.com” هر دو زیر دامنه، دامنه اصلی “example.com” هستند. انتخاب نام زیر دامنه ها تحت هر دامنه اصلی که مدیر وب سایت کنترل می کند آزاد است.

دو مورد از رایج ترین زیر دامنه عبارتند از:

  • http://www.example.com (“www” زیر دامنه است)
  • http://example.com (هیچ زیر دامنه ای ندارد)

این زیر دامنه ها معمولاً منجر به خطاهای متعارف می شوند.

مهمترین فاکتورهای سئو برای انتخاب دامنه

برای به حداکثر رساندن ترافیک ورودی از موتورهای جستجو، مهم است که هر یک از عناصر زیر را در نظر داشته باشید:

1. نام دامنه خود را به یاد ماندنی کنید

تلاش کنید تا نام‌های دامنه کوتاه، با امکان به خاطر سپردن، تایپ کردن و تلفظ راحت انتخاب کنید. این کار برای تبلیغات شفاهی ارزشمند است زیرا از این قبیل بازدیدکنندگان باید مستقیماً از دامنه شما بازدید کنند، اما برای تاثیر گذاری روانی نیز مهم است. یک عامل روانشناختی مهم، “تاثیر گذاری روانی” است که ما با چیزهایی که می‌توانیم به راحتی تلفظ و فکر کنیم، ارتباط مثبت بیشتری داریم و راحت تر آن ها را به خاطر می سپاریم. بنابراین، از نام های دامنه ای که شامل اعداد یا سایر کاراکترهای غیر استاندارد هستند و از املای غیر معمول استفاده می کنند یا بیش از 15 کاراکتر هستند دوری کنید.

به دلیل اتکای فزاینده موتورهای جستجو به دسترسی و کارایی، به عنوان یک عامل رتبه بندی، هر چه دامنه (یا URL) برای انسان راحت تر خوانده شود، برای موتورهای جستجو بهتر است.

بررسی خوانایی URL

2. در صورت معقول بودن از کلمات کلیدی گسترده استفاده کنید

اگر می‌توانید از کلیدواژه‌ای استفاده کنید که ماهیت کسب و کار شما را مشخص کند و در عین حال نام دامنه‌تان را جذاب، منحصربه‌فرد و متناسب برند شما نگه دارد اما، از نام‌های دامنه‌ای که ممکن است «پر از کلمات کلیدی» باشند (مانند best-pancake-pans-for-pancakes.com یا senior-eldercare-retirement-home-finder.com) دوری کنید. بالاتر نیز به این موضوع اشاره شد، اما شایان ذکر است: در حالی که این نوع نام‌های دامنه زمانی به عنوان یک عامل رتبه‌بندی محسوب می شدند اما مرتبط شدن آنها با محتوای بی کیفیت باعث شده است که جستجوگران (و موتورهای جستجو) به این نام‌های دامنه متراکم، با دید منفی نگاه کنند.

علاوه بر این، در سال‌های اخیر گوگل تغییرات زیادی ایجاد کرده است و سایت‌هایی که پر از کلمات کلیدی هستند اما کیفیت بالایی ندارند، از اولویت خارج کرده است. همچنین داشتن یک کلمه کلیدی در دامنه شما می تواند مفید باشد، اما در مقابل می تواند به تأثیر منفی احتمالی در موتورهای جستجو منجر شود، بنابراین با دقت قدم بردارید.

3. در صورت امکان از خط فاصله استفاده نکنید

اگر نام دامنه شما دو کلمه است (مانند www.examplesite.com)، ممکن است بخواهید برای خوانایی بیشتر، کلمات را با خط فاصله از هم جدا کنید: www.example-site.com. اما، به خاطر داشته باشید که استفاده از خط فاصله نیز به شدت با رفتار اسپم مرتبط است و میزان خوانایی و به خاطر سپردن نام دامنه را کاهش می دهد. به همین دلیل، به طور کلی، بیش از یک خط فاصله نباید استفاده شود (اگر حتما باید استفاده شود).

4. از دامنه های سطح بالای غیر .com اجتناب کنید

هنگامی که مدیر یک وب سایت، نام دامنه را ثبت می کند، اغلب خرید TLD های اضافی نیز پیشنهاد داده می شود. جهت به حداکثر رساندن ترافیک مستقیم به یک دامنه، ابتدا نسبت به خرید .com اقدام کنید. اگر .com برای نام دامنه ای که به دنبال خرید آن هستید در دسترس نیست، توصیه می شود به عنوان جایگزین به سمت  .net و .co یا یک ccTLD شناخته شده بروید.

علاوه بر این، توصیه نمی شود که مدیران آشنا به سئو، TLD های با کیفیت پایین مانند .biz، .info، .ws، .name و غیره را به عنوان روشی برای افزایش ترافیک خریداری کنند. از آنجایی که آنها کمتر شناخته شده اند، ترافیک کمتری نسبت به دامنه های شناخته شده دریافت می کنند و همچنین ممکن است بیشتر با رفتار اسپم مرتبط باشند.

5. زیرپوشه ها / زیر شاخه ها را به زیر دامنه ها ترجیح دهید

موتورهای جستجو معیارهای متفاوتی را برای دامنه‌ها نسبت به زیر دامنه‌ها در نظر می گیرند، بنابراین با وجود اینکه خود گوگل اعلام کرده است که از منظر رتبه‌بندی، محتوای موجود در زیر دامنه‌ها و زیرپوشه ها تقریباً یکسان هستند اما همچنان توصیه می‌شود که مدیران وب‌سایت‌ها محتوای مناسب دریافت لینک مانند وبلاگ‌ها را در پوشه های فرعی به جای زیر دامنه ها قرار دهند. (یعنی www.example.com/blog/ به جای blog.example.com).

موارد استثنا در این مورد، وب سایت های چند زبانه هستند. (یعنی en.example.com برای نسخه انگلیسی وب سایت).

6. به سن دامنه توجه نکنید

این تصور که سن یک دامنه (یعنی مدت زمان ثبت آن) یک فاکتور مهم رتبه بندی سئو می باشد، یک افسانه است. هنگامی که از Matt Cutts (کارمندان گوگل) در مورد عمر ثبت دامنه سوال شد، گفت: “تا جایی که من می دانم، هیچ موتور جستجویی هرگز تایید نکرده که از مدت ثبت نام دامنه، به عنوان عاملی برای امتیاز دهی استفاده کنند. اگر شرکتی این موضوع را به عنوان یک واقعیت ادعا کند، نگران کننده است. دلیل اصلی تمدید دامنه این است که اگر دامنه اصلی شما باشد، آن را برای مدتی نگه دارید، یا ترجیح می دهید که خیالتان از بابت دامنه راحت باشد و هیچ استرسی در مورد انقضای آن نداشته باشید.”

چیزی که برای گوگل اهمیت دارد (البته با درجات مختلف) مواردی مانند مدت زمان سپری شده از اولین خزیدن سایت شما یا از ثبت اولین لینک ورودی است. با این حال، Matt Cutts اطمینان می دهد که “تفاوت بین دامنه ای که شش ماه از عمر آن می گذرد و دامنه ای که یک ساله از عمر آن گذشته است واقعاً زیاد نیست.”

7. تغییر دامنه ها

اگر یک وب مستر نیاز به انتقال از یک دامنه به دامنه دیگر داشته باشد، چندین فاکتور حیاتی وجود دارد که باید در نظر بگیرد، از جمله تنظیم ریدایرکت صفحه به صفحه، به گونه‌ای که زیرپوشه‌ها و صفحات محتوای داخلی به همان زیرپوشه‌ها و صفحات داخلی با دامنه جدید هدایت شود.کارشناسان سئو باید از ریدایرکت همه صفحات یک دامنه به صفحه اصلی دامنه دیگر اجتناب کنند.

سوالات متداول

آیا نام دامنه برای سئو مهم است؟

به طور کلی، نام دامنه شما به خودی خود به عنوان یک عامل مستقیم رتبه بندی گوگل در نظر گرفته نمی شود اما اجزا نام دامنه شما ممکن است در موفقیت کلی سئو شما نقش داشته باشند. این موارد شامل در خاطر ماندن، طول دامنه، استفاده از کلمه کلیدی، برند و غیره است.

آیا تغییر نام دامنه روی سئو تاثیر می گذارد؟

تغییر نام دامنه می تواند بر سئوی شما تاثیر بگذارد زیرا شما به طور کامل سایت خود را از یک آدرس به آدرس دیگر منتقل می کنید.

آیا پسوند دامنه روی سئو تاثیر می گذارد؟

پسوند دامنه، که معمولاً به عنوان دامنه سطح بالا (TLD) نامیده می شود، به طور کلی یک عامل رتبه بندی گوگل در نظر گرفته نمی شود، مگر در حوزه سئوی بین المللی. در این حالت، داشتن دامنه‌های سطح بالای کد کشور (ccTLD) می‌تواند به موتورهای جستجو نشان دهد که کدام کشور هدف محتوای شما است.

آیا .com برای سئو بهترین است؟

در حالی که پسوند دامنه .com تا حد زیادی محبوب ترین دامنه سطح بالا (TLD) است اما هیچ نشانه ای وجود ندارد که موتورهای جستجو با آن برخورد خاصی داشته باشند. با این اوصاف، مشتریان اغلب به پسوندهای com بیشتر از سایرین اعتماد می‌کنند و داشتن یک نسخه com از دامنه شما مطلوب تلقی می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.