با عضویت در سایت تخفیف 500 هزار تومنی دریافت کن!
پس از عضویت کد تخفیف براتون ارسال میشه!
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
فرصت به پایان رسید

Google Tag Manager چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

اگر با Google Tag Manager آشنایی ندارید، احتمالاً از خود می پرسید که Google Tag Manager چیست و چرا باید از آن استفاده کرد. این آموزش در تلاش است که به سوالات زیر پاسخ دهد:

  • Google Tag Manager چیست؟
  • Google Tag Manager برای چه چیزی استفاده می شود؟ آیا استفاده از آن آسان است؟
  • تفاوت آن با Google Analytics چیست؟
  • چرا باید از Google Tag Manager استفاده نمود؟چه فوایدی دارد؟
  • ریزش (سقوط) چیست؟
  • چه چیزی را می توان با Google Tag Manager به دست آورد؟

چیست؟  Google Tag Manager (GTM)

Google Tag Manager ابزاری رایگان است که به شما امکان می دهد بدون نیاز به تغییر کدها، برچسب های بازاریابی (قطعه کد یا پیکسل پیگیری) را در وب سایت خود (یا برنامه موبایل) مدیریت کرده و گسترش دهید.

در زیر یک مثال بسیار ساده از نحوه کار GTM آورده شده است. به صورت کلی باید در نظر داشت که اطلاعات از یک منبع داده (وب سایت شما) با منبع داده دیگری (Analytics) از طریق Google Tag Manager به اشتراک گذاشته می شود. GTM هنگامی که برچسب های زیادی برای مدیریت دارید بسیار مفید می باشد زیرا همه کدها در یک مکان ذخیره شده است.

یک مزیت بزرگ Tag Manager این است که شما و بازاریاب ها می توانید شخصا کدها را مدیریت کنید و دیگر هیچ برنامه نویسی مورد نیاز نیست!

آسان به نظر می رسد؟ اما متاسفانه به همین سادگی نیست.

متأسفانه GTM باعث سوء تفاهم و سوء استفاده شده است. اگرچه ایده توانمندسازی بازاریابان برای انجام کارهای فنی در وب سایت ها بسیار جذاب بوده و است، اما عدم درک کامل مفاهیم فنی درج کد و برچسب گذاری می تواند برای ساختار صفحه و عملکرد زمان بارگذاری وب سایت ضرر داشته باشد. 

آیا استفاده از Google Tag Manager آسان است؟

با توجه به اظهار نظر گوگل،

“GTM به بازاریابان و مدیران اجازه می دهد تا با استقرار برچسب های وب سایت در یک مکان، به مدیریت ساده تر، آسان تر و قابل درک تر آنها کمک کند.”

آنها (گوگل) می گویند که GTM یک ابزار “ساده” است که هر بازاریاب می تواند بدون نیاز به برنامه نویس از آن استفاده کند. برای گفتن این حرف ممکن است مورد سرزنش قرار گرفت اما باید توجه نمود که استفاده از Google Tag Manager بدون داشتن دانش فنی یا آموزش (دوره ها یا خودآموز) “آسان” نیست.

برای درک نحوه تنظیم برچسب ها، محرک ها و متغیرها باید دانش فنی داشته باشید. اگر با پیکسل های فیس بوک (پیکسل فیس بوک یک قطعه کد یا اسکریپت است که شما آن را در وب‌سایت خود قرار می‌دهید و جهت اهداف ردیابی، پیامهایی را به فیسبوک ارسال می‌کند) آشنایی سطحی دارید، لازم است کاملا نحوه کار با آن را بیاموزید.

اگر می خواهید ردیابی رویدادها را در Google Tag Manager تنظیم کنید، باید به اطلاعاتی درباره “رویدادها”، نحوه کار Google Analytics، داده هایی که می توانید با رویدادها ردیابی کنید، چگونگی گزارشات در Google Analytics و اینکه چطور دسته ها، اقدامات و برچسب های خود را نام گذاری کنید، آشنایی داشته باشید.

اگر چه مدیریت چندین برچسب در GTM “آسان” است ، اما یک منحنی یادگیری وجود دارد. هنگامی که شما در بالای منحنی هستید، GTM در مورد آنچه می توانید ردیابی کنید بسیار انعطاف پذیر است.

“GTM روند مدیریت تجزیه و تحلیل و بازاریابی برچسب ها را بیش از هر زمان دیگری آسان کرده است. با این کار، اکثر بازاریابان متوجه نمی شوند Google Tag Manager در واقع چه کاری انجام می دهد و اگر اشتباه کنند چه اتفاقی می افتد.”

نحوه کار Google Tag Manager 

Google Tag Manager سه قسمت اصلی دارد:

برچسب ها: قطعه کدهای Javascript یا پیکسل های ردیابی

محرک ها: این بخش به GTM می گوید چه موقع یا چطور یک برچسب پرطرفدار شده است.

متغیرها: اطلاعات بیشتری در GTM بوده که ممکن است برای کارکرد برچسب و محرک ها نیاز باشد.

برچسب چیست؟

برچسب ها قطعه کد یا پیکسل ردیابی از ابزارهای طرف سوم است. این برچسب ها به Google Tag Manager می گویند که چه کاری باید انجام دهد.

نمونه هایی از برچسب های رایج در Google Tag Manager عبارتند از:

  • کد رهگیری جهانی Google Analytics
  • کد بازاریابی مجدد Adwords
  • کد پیگیری تغییر Adwords
  • کد پیگیری نقشه ( Hotjar ، CrazyEgg و غیره …)
  • پیکسل های فیس بوک

محرک چیست؟

محرکها راهی برای بیشتر دیده شدن  برچسبی است که تنظیم کرده اید. آنها به Tag Manager می گویند چه موقع کاری را که مدنظرتان است انجام دهد.به طور مثال  آیا می خواهید برچسب ها را در نمای صفحه قرار دهید، لینک کنید یا در مکان دلخواه  قرار دهید؟

متغیرها چیست؟

متغیرها اطلاعات اضافی هستند که GTM ممکن است برای کار برچسب ها و محرک های شما نیاز داشته باشد. در زیر چند نمونه از متغیرهای مختلف آورده شده است.

تصویر (4)

ابتدایی ترین نوع متغیر ثابت که می توانید در GTM ایجاد کنید، Google Analytics UA (شماره ی شناسه رهگیری) است.

اینها عناصر پایه GTM هستند که باید برای شروع مدیریت برچسب ها بدانید.

Google Tag Manager با Google Analytics چه تفاوتی دارد؟

Google Tag Manager ابزاری کاملاً متفاوت است که فقط برای ذخیره و مدیریت کدهای طرف سوم استفاده می شود. هیچ گزارش یا راهی برای انجام تجزیه و تحلیل در GTM وجود ندارد.

 Google Analytics در واقع برای تهیه گزارش و تجزیه و تحلیل استفاده می شود. همه ی اهداف یا فیلترهای ردیابی از طریق Analytics مدیریت می شوند.

تمام گزارش ها (گزارش تغییرات، بخش های سفارشی، فروش تجارت الکترونیک، زمان حضور در صفحه، ضریب بازگشت، گزارش های تعامل و غیره …) در Google Analytics تهیه می شود.

مزایای Google Tag Manager چیست؟

هنگامی که از منحنی یادگیری عبور کردید، کاری که می توانید در Google Tag Manager انجام دهید بسیار شگفت انگیز است. می توانید داده های ارسالی به Analytics را شخصی سازی کنید. می توانید رویدادهای اساسی مانند دانلود PDF، کلیک لینک های خروجی یا دکمه ها یا محصولات فروشگاهی پیچیده و همچنین پیشرفت آنها را پیگیری کنید.

در Google Analytics به Behavior > Events > Top Events > Offsite link بروید.

اکنون یکی از این دو گزینه event action و label را برای دریافت گزارشات کامل انتخاب نمایید. داده هایی که در Google Tag Manager تنظیم شده اکنون در گزارش های Analytics نشان داده می شوند. 

آیا می خواهید ابزاری را به صورت رایگان تست کنید؟ می توانید بدون نیاز به درگیر کردن برنامه نویسان خود، کد را به Tag Manager اضافه کنید و آن را تست کنید.

تصویر (11)

امتیازات دیگر:

  • این ابزار ممکن است به سایت شما کمک کند تا بسته به تعداد برچسب هایی که استفاده می کنید سریعتر بارگذاری شود.
  • با محصولات غیر Google کار می کند.
  • انعطاف پذیری برای آزمایش تقریباً هر چیزی که می خواهید را دارد.
  • همه ی کد های طرف سوم در یک مکان قرار می گیرند.
  • GTM دارای حالت پیش نمایش و اشکال زدایی است، بنابراین قبل از ایجاد هر کاری می توانید به صورت زنده ببینید چه چیزی کار می کند و چه چیزی کار نمی کند. این بخش به شما نشان می دهد که چه برچسبی در صفحه بیشتر دیده شده است. 

GTM چه اشکالاتی دارد؟

1. به زمان زیاد نیاز دارد

تا زمانی که یک برنامه نویس دوره ای هستید (به صورت مداوم برنامه نویسی نمی کنید)، باید مدت زمان زیادی را صرف تحقیق و آزمایش کنید. حتی اگر خواندن چند پست وبلاگ یا شرکت در یک کلاس آنلاین باشد.

2. عیب یابی مشکلات دشوار است

هنگام تنظیم برچسب ها، محرک ها و متغیرها مشکلات زیادی وجود دارد. به خصوص اگر به طور منظم برچسب ها را مدیریت نمی کنید، آنچه که تازه یاد گرفتید بسیار راحت فراموش خواهد شد. برای برچسب های پیچیده تر، احتمالاً به برنامه نویس نیاز خواهید داشت که از نحوه ساخت وب سایت آگاهی داشته باشد.

چه چیزی را می توانید در (Google Tag Manager (GTM ردیابی کنید؟

  • رویدادها (تعداد کلیک لینک ها، دانلود PDF، کلیک های افزودن به سبد خرید، کلیک های حذف از سبد خرید)
  • پیمایش (جستجو) در ردیابی ها
  • کنار گذاشتن فرم ها
  • کنار گذاشتن سبد خرید
  • ردیابی بازدیدهای ویدیو
  • کلیک های لینک های خروجی
  • … ؟؟؟؟؟؟
چند امتیاز داره؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.